EU Moped

Köpa EU-moped - vad bör man tänka på?

Köpa EU-moped - vad bör man tänka på?

Mopedköp ger kanske sällan upphov till lika många noggranna funderingar och övervägningar som ett bilköp, men icke desto mindre kan det förstås vara bra att ha koll på en del saker innan man slår till. Vilken typ av moped ska man satsa på? Behövs körkort för att köra moped och hur gammal måste man vara? Vi reder ut de vanligaste frågetecknen inför köp av EU-moped, och listar dessutom 2020 års bästa och mest prisvärda modeller.

Från 50-talet in i framtiden

I början av 1950-talet såg världens första moped dagens ljus. Succèn blev snabbt ett faktum och det dröjde inte länge förrän olika modeller av det smidiga tvåhjuliga fordonet rullade på gator världen över. Idag, nästan 70 år senare, är mopedens popularitet fortsatt mycket stark och i många länder är det t o m det allra vanligaste och mest använda transportmedlet. Mopedkulturen må vara mindre utbredd i Sverige än på vissa andra platser i världen, men även här börjar faktiskt fler och fler få upp ögonen för just mopeder och inse fördelarna med två hjul istället för fyra. Vad som tidigare av många mest ansågs vara en fluga bland körkortssugna ungdomar – ses nu istället som ett mycket smidigt, prisvärt och praktiskt sätt att ta sig fram.

Källa: Wikipedia.org

Vad är en EU-moped?

Mopeder finns i ett par olika klasser och en uppsjö olika utföranden – att veta precis vad som skiljer dem åt är med andra ord inte alltid så enkelt. Många är av uppfattningen att det som definierar en EU-moped främst är små hjul och en slags vindskyddskåpa framför knäna, alltså en klassisk scooter-design. Men vad som kännetecknar en EU-moped är egentligen inte utformandet, utan främst kraften i det som finns under huven. Till skillnad från en klass 2-moped – som har en maxhastighet på 25 km/h – är en EU-moped utrustad med lite mer motorkapacitet, vilket förstås gör det möjligt att komma upp i lite högre hastigheter. Högre hastigheter och kraftigare motor innebär också ökade krav på behörighet. Femton års åldersgräns gäller, plus ett körkort av klass AM. Dessutom måste en EU-moped vara registrerad, trafikförsäkrad och ha en registreringsskylt synlig baktill.

Precis som en klass 2-moped kan en EU-moped ha antingen två, tre eller fyra hjul. I enlighet med många andra kanske du också förknippar en moped med endast två hjul, men det finns även varianter med två framhjul och ett bakhjul samt så kallade mopedbilar som alltså framförs på fyra hjul och har en kaross som en vanlig bil. Återigen – definitionen sitter alltså inte i utformningen utan i motorns kapacitet. EU-mopeder får inte framföras på cykelbanor, oavsett modell, och är det inte en fyrhjulig variant med kaross du kör – är det hjälm på som gäller.

Källa: Transportstyrelsen.se

Eldriven moped – ett grönare och smartare alternativ

Till skillnad från andra personfordon som bilar och motorcyklar, slukar mopeder naturligtvis avsevärt mycket mindre bränsle. En full tank räcker förhållandevis länge, men även om bensinkostnaderna kan anses vara fullt överkomliga – finns det faktiskt sätt att komma ännu billigare undan. Eldrivna EU-mopeder är utan tvekan på frammarsch och utgör ett mycket populärt alternativ till de traditionella bensindrivna varianterna. Föga förvånande kanske, i en tid då ämnen som klimatångest och hållbart leverne är mer på tapeten än någonsin.

Men hur bra är då en eldriven moped? Tvingas man tulla mycket på funktion och kapacitet om man vill vara miljömedveten? Naturligtvis finns både för- och nackdelar med att köra eldrivet, precis som det finns om man väljer fossila bränslen. En eldriven EU-moped drivs av ett laddningsbart batteri som räcker olika länge beroende på hur du kör mopeden och vilken kapacitet batteriet har. Allra bäst är att ladda batteriet regelbundet, för att undvika en seglivad motor eller i värsta fall ett motorstopp längs vägen någonstans.

Likt en eldriven bil, är en eldriven EU-moped också något dyrare i inköp jämfört med en bränsledriven moped. Ny teknik är fortfarande lite kostsammare helt enkelt. Men även om de initiala utgifterna är högre, är det efterföljande löpande underhållet och kostnaderna för driften mycket billigare för eldrivna fordon. Risken för slitage minskar, färre delar går sönder och laddning av batteri är billigare än att tanka bensin. En eldriven moped är alltså inte bara ett miljövänligt val, utan också ett ekonomiskt fördelaktigt sådant.

Vilken moped är bäst i test?

År 2020 har precis tagit fart, och som vanligt betyder nytt år en hel del nyheter – så även inom mopedvärlden. Flera nya modeller introduceras och marknaden kan glädjas åt såväl nya vassa designs, som motorer med bättre kapacitet och ökat fokus på komfort. Men vilka nyheter sticker ut lite extra? Vilka EU-mopeder är bäst i test, och varför? Spana in vår topplista över vilka mopeder av 2020 års nyheter som får bäst i test!

  • X-Pro 50cc Moped Scooter

X-Pro är ett välkänt märke inom branschen för mopeder och scootrar, med modeller som återkommande hamnar högt upp i olika topplistor. Så även denna. Den här 50-kubikaren är en pigg, praktisk och smidig EU-moped som är lika funktionell som enkel att använda. X-Pro 50cc Moped Scooter är ett idealiskt transportmedel för dig som önskar ta dig fram smidigt i city och bland storstadsliv, men också för den unge föraren som ett första motordrivet fordon.

  • Tao Tao Thunder 50 Gas Street Legal Scooter

Hack i häl med listans vinnare hittar vi Thunder från märket Tao Tao. Även denna kommer med en 50-kubiks motor vilket gör att den klassificeras som en EU-moped eller moped klass 1, snarare än en lätt motorcykel. Mopeden har elstart och automatisk växellåda vilket gör den snabb och smidig att komma iväg med – perfekt för dig som vill slippa onödigt krångel. Designen är trendig och modern, den är rolig att köra och t o m bekväm att åka en längre sväng på. Ett mycket bra val!

  • Razor Pocket Mod Miniature Euro Electric Scooter

Denna eldrivna moped är kanske ingenting för den fartglada eller att kryssa fram med i hetsig morgontrafik, men den vintageinspirerade designen och det behändiga formatet gör den dock till en given favorit ändå. Den är snygg, miljövänlig och säker att köra – faktiskt så säker att den får köras redan från 13 års ålder, enligt tillverkarens egna anvisningar. Det är naturligtvis ingenting som är aktuellt på svensk mark, eftersom minimiåldern för att köra moped här är 15 år. Har du åldern inne däremot, är det bara att tuta, köra och glädjas åt en riktigt fin moped.

  • E-Wheels EW-11 Sport Euro Type Scooter

Är du sugen på att köpa en moped men upplever det något vingligt med endast två hjul? Då är denna 3-hjuliga variant ett utmärkt alternativ. Dessutom är den eldriven och utrustad med riktigt bra förvaring – två stora plus i kanten alltså. Tillverkaren E-Wheels är kända för att skapa mopeder av hög kvalitet, med bra prestanda och en hel del smarta detaljer. Designen för tankarna till det glada 50-talet, det laddningsbara batteriet är ett av marknadens bästa och priset är mycket fördelaktigt i förhållande till både utförande och kapacitet.

  • Tao Tao ATM50-A1 50cc Gas Street Legal Scooter

På topplistans femte och sista plats hittar vi ännu en moped från kända branschjätten Tao Tao. Gillar du nummer två på listan men föredrar en mer miljövänlig variant? Då är det här mopeden för dig. Elektrisk start, automatisk växellåda och en motor speciellt framtagen för att klara även de allra tuffaste kraven på utsläppsnivåer, gör den till en av världens mest populära EU-mopeder. Tao Tao ATM50-A1 50cc Gas Street Legal Scooter är mycket bränslesnål, prisvärd och finns tillgänglig i en mängd olika kulörer.

Källa: Amazon.com, Motorday.com

Vad krävs för ett AM körkort?

Eftersom en moped av klass 1-modell är ett registrerat motorfordon, krävs ett AM körkort för att få köra den. Detta är en väsentlig skillnad mot mopeder av klass 2-typ, som endast kräver ett förarbevis. För att få ett AM körkort måste du för det första ha fyllt 15 år. Praktiska moment som övningskörning på körskola får du däremot börja med redan när du är 14 år och 9 månader – men glöm inte att ordna ett giltigt körkortstillstånd först. Värt att veta är också att all övningskörning måste ske tillsammans med en behörig utbildare. När utbildningen är genomförd och alla praktiska moment är avklarade, är det dags för det avslutande kunskapsprovet hos Trafikverket. Klarar du det, är körkortet ditt och det är fritt fram att tuta och köra.

Körkort för mopeder med en maxhastighet på relativt blygsamma 45 km/h kan av somliga anses vara överambitiöst och onödigt, men trafikvana och ett visst mått av teoretiska kunskaper är förstås viktigt för allas trafiksäkerhet. Dessutom är utbildningen för att få körkortet inte heller särskilt lång. Minimikravet är faktiskt inte mer än totalt tolv timmar – något som brukar räcka gott och väl för de allra flesta.

Källa: Transportstyrelsen.se

Försäkringar och besiktning – det här gäller

Förutom att en EU-moped är smidig, praktisk, bränslesnål och hyfsat billig i inköp – finns ytterligare en fördel att lägga till på plussidan. Nämligen att det inte finns något krav på årliga kontrollbesiktningar. Visst är besiktningar bra och till för att säkerställa att inga trafikfarliga fordon är ute och rullar på vägarna, men de kostar också en slant och innebär allt som oftast lite krångel när en lämplig tid ska bokas och passas. Kör du moped av klass 1 eller klass 2 slipper du tänka på sådant. Såvida du inte blir stoppad av polisen och de råkar upptäcka allvarliga brister på din moped. Då kan du få finna dig i både körförbud, reparationskostnader och krav på en kontrollbesiktning. Många mopedförare väljer att ta det säkra före det osäkra och besikta sin moped ändå. Varje år är kanske att ta i, men varför inte satsa på vartannat? Det är trots allt ett hyfsat enkelt sätt att få ett kvitto på att allt är okej, och att du kan färdas säkert i trafiken.

På tal om trafiksäkerhet – skulle olyckan ändå vara framme är det mycket viktigt att din moped är försäkrad. En vanlig trafikförsäkring måste du enligt lag ha på din EU-moped, men det kan också vara klokt att komplettera den med en halv- eller helförsäkring. Då har du ett bättre skydd med rätt till ersättning om din moped t ex skulle börja brinna, bli stulen eller vandaliseras. En halv- eller helförsäkring täcker dessutom förlust av eller skador på mopedtillbehör som hjälm, nycklar eller packbox.

Källa: Transportstyrelsen.se och Trygghansa.se

Var får jag köra en EU-moped?

Här gäller det att läsa på och ha lite koll, för trots att en EU-moped är ett motordrivet fordon är det nämligen inte fritt fram att köra den varsomhelst. Många känner förmodligen inte till att EU-mopeder faktiskt i första hand ska köras i väggrenen, snarare än på vägbanan. Hur den rekommendationen sedan efterföljs tål dock att diskuteras. Eftersom den låga hastigheten innebär vissa hinder för övrig trafik, är det heller inte tillåtet att vara ute och köra sin moped på motorvägar eller motortrafikleder. Att agera bromskloss för andra trafikanter är sällan populärt, men på motorvägar och motortrafikleder kan det också bli direkt farligt med väldigt långsamtgående fordon. Både för dig själv och andra.

Till skillnad från när du kör bil, får du med en moped köra om övrig trafik på både vänster och höger sida. Det gäller att vara försiktig dock och inte kryssa fram hursomhelst bland bilar, lastbilar och bussar. Oavsett vilken typ av fordon du kör, är det bra med en stor dos sunt förnuft och ordentlig koll på regler och trafikvett. När du kör moped är det kanske dessutom extra viktigt att tänka till en gång extra gällande säkerheten, eftersom du inte sitter skyddad under en kaross och förmodligen inte använder mer skydd än en enkel hjälm.

Källa: Transportstyrelsen.se

EU-moped i 15-årspresent? Glöm inte att prata trafiksäkerhet med din tonåring!

Åldersgränsen för att köra både moped klass 1 och moped klass 2 är alltså 15 år, och många tonåringar önskar sig förstås ett eget vrålåk i present lagom till den stora dagen. En egen moppe är ett snabbt och effektivt sätt att ta sig till och från skola och aktiviteter, och innebär dessutom en härlig frihet – både för barnet och för föräldrarna som plötsligt slipper skjutsa hit och dit. Funderar du på att köpa en moped i 15-årspresent till ditt barn? Slå till – men glöm inte att noga tänka över om hen är mogen för det och har det ansvarstänk som krävs i trafiken. Prata med din tonåring och gå igenom vad som gäller, hur viktigt det är att man har respekt för riskerna i trafiken och att hjälmen ska vara på hela tiden.

Känns ditt barn inte redo för en egen moped? Skippa det! Här gäller det att stå på sig som förälder, oavsett hur mycket tjat och motstånd man riskerar att mötas av. Att framföra själva mopeden är oftast inte särskilt svårt utan brukar för de flesta fungera utan större problem. Hur det står till med trafikvettet är däremot en annan femma. Ska din tonåring ut i trafiken, även om hen bara håller sig i vägrenen eller på cykelbanor, ska hen känna till alla trafikregler, vad som gäller för mopedister och hur man kör på ett säkert sätt. Känns det inte helt hundra? Vänta då hellre något år eller två extra.

Vad är bäst – att köpa en ny eller begagnad moped?

Det går att hitta sprillans nya EU-mopeder av bra kvalitet till hyfsat pris – men allra billigast blir det naturligtvis om du satsar på en begagnad variant. Precis som med nya bilar sjunker värdet på din fabriksnya moped ganska mycket så fort du i princip rullar ut den från butiken. Många anser det därför vara en onödig och olönsam investering. Men att köpa nytt kan också ha sina fördelar – inte minst vad gäller garantier. Köper du en begagnad moped kan du aldrig veta säkert hur den har körts tidigare eller om motorn kanske t o m har blivit trimmad. Skulle så vara fallet gäller inga eventuella garantier om olyckan skulle vara framme, och många försäkringsbolag kan också bli griniga med att ersätta både vagn- och personskador om det visar sig att mopeden har varit olagligt trimmad.

Minskade utsläpp och bättre andrahandsvärde är två andra fördelar med att satsa på en helt ny moped. Äldre modeller är ofta utrustade med bränsletörstiga motorer som både låter illa och spyr ut en hel del avgasrök. En sprillans ny elmoped är förstås bästa valet om man vill köra miljömedvetet, men tekniken har gått framåt även för bensindrivna mopeder som producerar avsevärt mycket mindre utsläpp än äldre föregångare. Om man ska satsa på en ny eller begagnad EU-moped är förstås i slutändan både en smaksak och en pengafråga, med för- och nackdelar för båda alternativen. Ett tips är att kika runt och jämföra priser på både nya och begagnade modeller innan du slår till. Provkör, hör dig för vad som ingår och kolla upp vilken försäkring som skulle passa bäst. Ett moped som är billig i inköp kan visa sig bli dyr i längden – och vice versa.

Källa: Kopenscooter.nu

Njut av friheten och enkelheten

Har du läst ända hit kan du nu känna dig trygg med att du har full koll på alltifrån vilket körkort som gäller för EU-moped, till vilka modeller som är bäst i test och vad man ska tänka på när man är ute i trafiken och kör moped. Nu återstår bara att njuta av smidigheten och friheten som en moped innebär, och ge dig ut på vägarna. Kanske har du kört moppe utomlands någon gång och är redan bekväm med hur man håller balansen och hur det känns att köra? Så bra, då har du lätt att komma igång. Eller också är du nybörjare som aldrig kört något annat tvåhjuligt fordon än en vanlig cykel. Om så är fallet, går det precis lika bra det med. För de allra flesta går det riktigt fort att få in vanan, och sedan sitter det i ryggmärgen.