När ytan är det som räknas
Planerar du att byta bil? Kanske har familjen växt, eller du är trött på att reparera och laga ditt fordon titt som tätt. Du har fått nytt jobb och måste resa mera eller är det något annat som påverkar din vardag och pendling. Eller är det snarare så att det är bilens utseende du har tröttnat på? Då finns det snabbare och billigare sätt att förnya din bil. Förutom att skapa en läcker utsida så skyddar en perfekt yta mot repor och stenskott. Nästa fråga blir då, omlackering eller foliering? Vilka är skillnaderna, praktiskt och prismässigt?
Dagar eller veckor
Om du vill lackera om din bil finns det massor av alternativ. Du kan välja mellan ett otal färger och olika kombinationer för tak, dörrar och skärmar exempelvis. Processen börjar med att verkstaden kollar befintlig yta och bedömer vilket underarbete som kommer att krävas. Gammal färg tas bort och ny läggs på. Vanligtvis behöver varje lager ny färg torka över natten. Allmänt kan man säga att du får vänta en vecka på din “nya” bil. Tyvärr händer det att gamla lagningar och plåtskador kommer upp till ytan när bilen slipas inför lackningen. Gör dig beredd på otrevliga överraskningar, framförallt om fordonet haft många tidigare ägare.
Snabbare uppdatering
En foliering i Växjö går snabbare. När du rullat in din nytvättade bil, appliceras färgfilmen och värms upp så att limmet börjar verka. Räkna med att en total täckning av ytan tar cirka tre dagar. Det går givetvis snabbare om du bara förändrar delar av bilen. Prismässigt är det ett stort spann naturligtvis. Beroende på dina val för utseendet och för hur länge det ska hålla och så vidare. En lackering är alltid mera kostsam, vilket delvis förklaras av den större arbetsinsatsen. Att belägga ytan på bilen kan vara ett bra alternativ inför försäljning av ditt fordon också.